Wednesday, February 16, 2011

Tiga Pahlawan Lagenda



Pada cuti hujung tahun 2009, saya mengambil peluang tersebut untuk mempelajari software Adobe After Effect. Dengan bantuan daripada video-video di Youtube, sedikit sebanyak saya mula biasa dengan software ini. Software ini banyak kelebihannya. Menghasilkan effect seperti dalam cerita Dragonball dan juga teknik klon amat menyeronokkan. Pada mulanya memang tidak dinafikan banyak benda yang saya tak faham dengan menu paparan dalam AE tersebut. Sehingga sekarang, saya masih lagi mempelajari AE melalui internet tanpa kursus atau seminar khas. Bukan apa, area saya ni susah skit nak cari atau nak dapat kursus macam ni. Lagipun, nak cari masa yang sesuai pun agak sukar.

Teknik Klon



Effect Energy Ball seperti dalam Dragonball

Namun, hasil pembelajaran dari video-video yang didownload, saya berjaya hasilkan sebuah filem pendek bertajuk “3 Pahlawan Lagenda”. Dengan bantuan daripada anak-anak jiran sebelah rumah sebagai pelakon, saya rakam dan edit video tersebut untuk mencuba segala teknik penghasilan effect yang dipelajari. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar.

Screenshot 3 Pahlawan Lagenda


Meskipun masih banyak yang saya perlu pelajari dan masih banyak kekurangan dalam video tersebut, sekurang-kurangnya saya berpuas hati dengannya. InsyaAllah, dalam masa yang akan datang sekiranya terdapat masa luang, akan ada lagi video-video yang mempunyai kesan-kesan khas akan dihasilkan.

0 comments:

Post a Comment

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More